zaterdag 2 juli 2011

Pendelaars kaarten moeilijke bereikbaarheid perron aan

"Dagelijks lange omweg maken"

Dendermonde

Pendelaars die dagelijks gebruik maken van het station van Dendermonde, klagen over de moeilijke bereikbaarheid van perron 1. Wie zijn wagen op de grote parking vooraan aan het station parkeert, kan dat perron niet zomaar op maar moet een lange omweg maken. Minister Vervotte belooft beterschap.

Het station van Dendermonde is een belangrijk verkeersknooppunt waar dagelijks duizenden pendelaars de trein nemen. De grootste parking aan de voorkant van het station - met een capaciteit van 400 wagens - wordt het meest gebruikt en palmt aan het eerste perron van het station. Maar rechtstreeks van de parking dat perron opstappen, is onmogelijk, ook al is het 300 à 400 meter lang.

"Probleem is dat dit perron, hoewel het voor het grootste gedeelte grenst aan de grote parking, een pak hoger ligt dan het niveau van de parking", zegt Annemie Demuyt, die dagelijks in Dendermonde de trein neemt. "Pendelaars moeten eigenlijk volledig rond stappen naar de voorzijde van het station om dan het perron te bereiken. Velen zien op tegen die moeite en klimmen op het muurtje om sneller bij de trein te komen. Of springen er 's avonds af om hun wagen sneller te bereiken. Maar veilig is dat niet."

Enkele trappen langs het perron zouden een oplossing kunnen bieden. En dat is ook N-VA niet ontgaan. Volksvertegenwoordiger Karel Uyttersprot stelde over het probleem vragen aan bevoegde minister Inge Vervotte.

"Twee trappen op enkele plaatsen langs het perron zouden al flink helpen", stelt hij. "Een opstapmogelijkheid heeft geen enkele invloed op de veiligheid van de passagier, maar het verhoogt wel hun comfort en de doorstroming bij het op- en afstappen van de trein op perron 1. Geen overbodige luxe, want het eerste perron is zowat het belangrijkste in het station van Dendermonde. De treinen naar Brussel vertrekken daar", aldus Karel Uyttersprot.

Minister Inge Vervotte heeft alvast oren naar het probleem. Zij antwoordt dat het volgens Infrabel geen probleem kan zijn om de trappen te realiseren. Bij diverse aannemers zullen offertes opgevraagd worden. Bedoeling is de werkzaamheden tegen het najaar uit te voeren. "Heel positief", zegt Bart Nobels uit Dendermonde. "Er is wel een grootschalige renovatie van het station en de perrons op komst, maar in afwachting daarvan kan dit al een hele oplossing zijn. Met een klein inspanning, worden parking en perron een pak gebruiksvriendelijker."

Hogere perrons

Er staan het station van Dendermonde alvast nog grote werkzaamheden te wachten. De NMBS plant in eerste instantie een grondige opknapbeurt voor de perrons. Die zullen ook verhoogd worden, zodat het makkelijker wordt de trein op en af te stappen. Bovendien worden alle perrons even lang gemaakt en oude metalen luifels over de perrons vervangen. Een gloednieuwe passerelle over de perrons heen - een lange en brede brug van vijf meter hoog - zal de kant van het station aan Sint-Gillis en die aan Dendermonde-centrum op een comfortabelere manier met elkaar verbinden.

Deze pendelaars tonen hoe moeilijk bereikbaar het perron is van aan het station.

Foto Goossens


Nele Dooms

Geen opmerkingen:

Een reactie posten